پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 3 توسط 0 نفر)

 

چند نکته مهم برای مبارزه با آلرژي بهاري

 

اخبار پزشکی,چند نکته مهم برای مبارزه با آلرژي بهاري:بهار و پاييز دو فصل ويژه گرده افشاني گل‌ها هستند كه در اين دو فصل افراد زيادي در معرض ابتلا به انواع و اقسام آلرژي بهاري قرار مي‌گيرند...
آلرژي بهاري,آلرژي,حساسیت

 اخبار پزشکی,چند نکته مهم برای مبارزه با آلرژي بهاري:بهار و پاييز دو فصل ويژه گرده افشاني گل‌ها هستند كه در اين دو فصل افراد زيادي در معرض ابتلا به انواع و اقسام آلرژي بهاري قرار مي‌گيرند.

به گزارش ایران مطلب به نقل از قدس آنلاین از اصفهان ، اين نوع آلرژي در كيفيت خواب و زندگي افراد خلل ايجاد كرده و بهترين راه دوري از آن همان دوري از محل گرده افشاني گل‌ها است، اما بازهم ممكن است با اين اوصاف و با دوري از اين نوع محل‌ها شاهد افزايش آلرژي در افراد مستعد باشيم.

براي مبارزه با آلرژي بهاري بهترين راه برخورداري از تحرك بدني و تغذيه مناسب با بهره‌گيري از مكمل‌ها است.

برخي آلرژي را مترادف با تب يونجه مي‌نامند كه به عنوان يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي آلرژيك در جهان معرفي شده است.
با آغاز فصل بهار تعداد زيادي از مردم دچار عطسه، خارش، آبريزش بيني، خارش چشم، ريزش اشك و حتي سرفه‌هاي شديد مي‌شوند كه برخي موارد حتي با تنگي نفس فرد شده و او را راهي مراكز درماني مي‌كند.

اگر شما هم در دسته اين گروه از افراد قرار داريد كه همه ساله دچار اين عوارض مي‌شويد بايد به پزشك متخصص مراجعه كنيد، زيرا مصرف خودسرانه دارو كه برخي از گروه آنتي‌هيستامين و سيتريزين را در برمي‌گيرد پاسخگوي نياز افراد نيست و مصرف بي‌رويه اين دست داروها موجب اختلال در كيفيت زندگي افراد شود.

علت ايجاد آلرژی بهاره مانند سایر بیماری‌های آلرژیک عوامل ژنتیک، حساسیت به عوامل آلرژن و نیز وجود عوامل محیطی که در راس آن گرده گیاهان(POLLENS) هستند و این عوامل آلرژن می‌توانند افراد آلرژیک را از هر سنی(کودک و بزرگسال) تحت تاثیر قرار دهد.

در نواحي معتدل مانند کشور ایران معمولا درختان در ابتدای بهار گرده افشانی می‌کنند. در تابستان چمن‌ها و در ابتدای پاییز علف‌های هرز مسوول گرده‌افشانی هستند.

البته تنوع اقليمي ايران موجب شده تا زمان آغاز آلرژي بهاره در تمام نواحي ايران يكسان نباشد به عنوان مثال ساكنان نواحي جنوب ايران در ماه بهمن و اسفند دچار اين عوارض مي‌شوند و در شمال بيشتر در نواحي ارديبهشت و خرداد است.
ماندن در خانه در روزهای بادی و گرم، دوش گرفتن هر شب قبل از خواب، استفاده از تهویه ماشین به جای بازکردن درب پنجره ها، شستن هفتگی پوشش بستر فرد مبتلا به آلرژی با آب داغ را از جمله موارد اساسی پیشگیری از آلرژی عنوان کرد.

همچنین یک خانه تکانی مناسب و پاک کردن پنجره ها، قفسه کتاب، سیستم تهویه از گرد و خاک، کپک ها و قارچ‌هایی که ممکن است روی آنها جمع شده باشد بسیار کمک کننده است.

یک فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی با بیان اینکه آلرژی بهاره می تواند در کیفیت زندگی و خواب افراد اختلال ایجاد کند، گفت:بهترین راه مقابله با آلرژی بهاره دوری از گرده گیاهان است.

دکتر علیرضا مهدویانی افزود: آلرژی بهاره یا رینیت آلرژیک که تب یونجه نیز نامیده می شود به عنوان یکی از شایع ترین بیماریهای آلرژیک در دنیا و همچنین در ایران محسوب می شود.

وی ادامه داد:در واقع همه ساله با شروع فصل بهار تعداد زیادی از مردم دچار علائم عطسه، خارش، آبریزش بینی، خارش چشم، اشک ریزش و سرفه و تنگی نفس می شوند و این دسته از بیماران در واقع دارای آلرژی بهار و یا به اصطلاح علمی رینیت آلرژیک هستند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی مراجعه افراد مبتلا به آلرژی به پزشک متخصص را ضروری دانست و گفت: اگر چه ممکن است علائم بیمار مبتلا به آلرژی با مصرف آنتی هیستامین به ظاهر کنترل شود اما در واقع آلرژی بهاره یک بیماری قلمداد می شود و این افراد می توانند دارای اختلال در کیفیت زندگی(Quality of Life)، اختلال در خواب و نیز شرایط همراه مانند سینوزیت، اوتیت و آسم باشند.

مهدویانی درباره علت بروز آلرژی بهاره توضیح داد: علت بروز این بیماری مانند سایر بیماریهای آلرژیک عوامل ژنتیک، حساسیت به عوامل آلرژن و نیز وجود عوامل محیطی که در راس آن گرده گیاهان(POLLENS) هستند،و این عوامل آلرژن می توانند افراد آلرژیک را از هر سنی(کودک و بزرگسال) تحت تاثیر قرار دهد.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی با بیان این مطلب که این گرده ها بر اساس منطقه جغرافیایی، ناحیه و اقلیم گیاهی هر منطقه و فصل متفاوت هستند اظهار کرد: در مناطق معتدلی مانند کشور ایران معمولا درختان در ابتدای بهار گرده افشانی می کنند. در تابستان چمن ها(Grasses) و در ابتدای پاییز علف های هرز(weeds) بیشترین مسئول گرده افشانی هستند.
وی با اشاره به تنوع اقلیمی در ایران و مناطق مختلف جغرافیایی گفت: به همین دلیل شاید شروع آلرژی بهاره در همه ایران در یک زمان نباشد به عنوان مثال ساکنین مناطق جنوبی ایران ممکن است در زمانی نزدیکتر(مانند ماههای بهمن و اسفند) دچار علائم این بیماری شوند و در طی چند سال اخیر بدلیل گرم شدن تدریجی کره زمین زمان گرده افشانی گیاهان تغییر کرده و بنابراین فصل پیدایش این بیماری نیز می تواند تغییر کند.

مهدویانی توصیه کرد: افراد مبتلا به آلرژی حتی المقدور فعالیتهای روزانه را از صبح زود به اواسط روز موکول کنند چرا که معمولا حداکثر بار آلرژنها در سطح زمین در ابتدای صبح زود و انتهای روز است.

وی ،ماندن در خانه در روزهای بادی و گرم،دوش گرفتن هر شب قبل از خواب، استفاده از تهویه ماشین به جای بازکردن درب پنجره ها، شستن هفتگی پوشش بستر فرد مبتلا به آلرژی با آب داغ را از جمله موارد اساسی پیشگیری از آلرژی عنوان کرد.

فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی فزود: همچنین یک خانه تکانی مناسب و پاک کردن پنجره ها، قفسه کتاب، سیستم تهویه از گرد و خاک، کپک ها وقارچ هایی که ممکن است روی آنها جمع شده باشد بسیار کمک کننده است.

وی مصرف آنتی هیستامین ها و استروئیدهای داخل بینی را درکنترل علائم آلرژی بسیار موثر خواند و تاکید کرد:مصرف داروها بهتر است حتما توسط پزشک متخصص تجویز شود.

مهدویانی گفت :آلرژیست به عنوان پزشکی که با بیماری فرد مبتلا به آلرژی و نیز نوع گرده منطقه ای که آن فرد در آن زندگی می کند آشناست می تواند در تعیین نوع آلرژن های مسئول بیماری فرد مبتلا و راههای مقابله با آن کمک کننده باشد.

البته بايد اين را بپذيريم كه كسالت و خواب‌آلودگي افراد در اين فصل تنها به همين مسئله آلرژي مرتبط است و هيچ‌‌گونه افسردگي در كار نيست بلكه به علت كاهش نور خورشيد و كوتاه يا بلند شدن روزها در اين دو فصل اين نوع اختلال رخ مي‌دهد كه خود به خود بهبود مي‌يابد.

به اين نوع اختلال افسردگي فصلي مي‌گويند كه با علايمي مانند دلتنگي، اضطراب، كج خلقي، ناتواني در تمركز كردن و كسالت ياد كرد.

زنان به علت ويژگي‌هاي بدني خود بيشتر از مردان دچار اين نوع افسردگي مي‌شوند، دليل قطعي اين نوع بيماري تاكنون مشخص نشده اما تغييرات نوع آب‌وهوا و كاهش نور خورشيد از علت‌هاي بروز اين بيماري در افراد مستعد است.
در صورتي‌كه هر فردي برنامه غذايي متنوع و متعادلي داشته باشد،‌ براي رسيدن به تناسب اندام نيازي به مصرف مكمل‌هاي ويتامين در بهار ندارد، اين در حالي است كه در اين روزها انواع سبزيجات و ميوه‌هاي مختلف نيز در بازار به فروش مي‌رسد.

در صورت كمبود ویتامین بدن مي توان يك دوره مولتي ويتامين مصرف كرد كه البته نبايد از مقدار توصيه شده روي بسته بندي آن بيشتر باشد، همچنين از مصرف چندين مكمل ويتامين به طور همزمان اجتناب كنيد.

برخي ديگر از مكمل‌هاي مفيد نيز شامل امگا۳، آهن، پروبيوتيك است.

تغذيه صحيح براي حفظ سلامتي و تناسب اندام لازم است. براي اينكه كمتر غذا بخوريد، بشقاب هاي كوچكتر را انتخاب كنيد و هر لقمه را مدت بيشتري بجويد.

 اين ايام فرصت مناسبي است تا بعضي عادات صحيح را در پيش بگيريد كه عبارتند از:

مصرف ۵ سهم ميوه و سبزيجات در روز، كاهش وعده هاي غذايي حاوي گوشت‌ ( حداكثر يك بار در روز)، استفاده بيشتر از غلات سبوس دار طبيعي و بدون سموم شيميايي، كاهش مصرف خوراكي هاي تغيير شكل يافته مانند شوريجات و يا غذاهاي شيرين، مصرف ماهي و ديگر محصولات دريايي ۲ تا ۳ مرتبه در هفته لازم است.

نکته آخر اینکه بدن ما با تحرك سازگاري دارد و هر فعاليت ورزشي براي روحيه و سلامت بدن خوب است.

فعاليت هاي ورزشي مانند پياده روي، شنا، ژيمناستيك، بدمينتون و... كه با شرايط شما مناسب است را انتخاب كنيد، اگر مبتلا به بيماري به بيماري خاصي هستيد یا سن شما بيشتر از ۴۵ سال است، ابتدا با پزشك مشورت كنيد.

منبع:

ایران مطلب

سایت جادوی کلمات

http://jadoykalamat.ir


مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

  • سلام آقای مهندس گرامی
    روزتون بخیر
    مطلب خوبی بود ممنون شکلکشکلکشکلکشکلک
    من به گردو خاک حساسیت دارمشکلک

    پاسخ : همشهری گلم سلام

    روز شما هم بخیر

    ممنونم

    لطف کردید

    ای بابا. همه حساسیت دارند

    آرزویم سلامتی شماشکلکشکلکشکلکشکلک

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد