دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

میوه های بهشتی کدام هستند

در قرآن کریم از میوه های متعددی مانند انگور، انار، انجیر، زیتون و خرما نام برده شده است.

خواص میوه هایی که در قرآن کریم به آن ها اشاره شده است

سلامت تان را با این میوه های بهشتی بیمه کنید

لحظه نما:در قرآن کریم از میوه های متعددی مانند انگور، انار، انجیر، زیتون و خرما نام برده شده است. اگر با نگاه خاص، حکیمانه و دقیق تر به قرآن کریم نگاه کنیم در می یابیم که طرح تک تک مسائل از جمله مطرح کردن نام میوه ها دارای حکمت، هدف و غرض خاصی از جانب خداوند متعال بوده است و می توان آن را براساس معجزه بودن قرآن در نظر گرفت، این میوه ها دارای شاخص هایی هستند که آن ها را در میان میوه ها متمایز نمی کند و برای همین باید با آگاهی از این خاصیت آن ها را در رژیم غذایی گنجاند.

انجیر، میوه ای بهشتی

این میوه دارای ارزش غذائی فراوانی است و لقمه ای است لذیذ ومغذی و مقوی برای هر سن و سال و خالی از پوست و هسته و زوائد . از انجیر می توان به عنوان قند طبیعی برای کودکان استفاده نمود ، ورزشکاران و آنها که گرفتار ضعف و پیری اند می توانند از انجیر برای تغذیه خود استفاده کنند. می گویند افلاطون به قدری انجیر را دوست می داشت که بعضی آن را دوست فیلسوفان نامیده اند . سقراط انجیر را جذب کننده مواد نافع و دفع کننده مواد مضر می دانست . جالینوس رژیم مخصوصی از انجیر برای پهلوانان تنظیم کرده بود ، به پهلوانان روم و یونان قدیم نیز انجیر داده می شد . غذا شناسان می گو یند : انجیر سر شار از ویتامین های مختلف و قند است و در بسیاری از بیماری ها از آن به عنوان یک دارو می توان استفاده کرد . مخصوصا هر گاه انجیر و عسل را به طور مساوی مخلوط کنند برای زخم معده بسیار مفید است و خوردن انجیر خشک فکر را تقویت می کند. خلاصه به دلیل وجود عناصر عدنی در انجیر که سبب تعادل قوای بدن و خون می گردد انجیر را غذای هر سن و شرائطی معرفی کرده اند .

در روایتی از حضرت رضا (ع) آمده است: انجیر بوی بد دهان را از بین می برد ، لثه ها واستخوانها را محکم می کند ، مو را می رویاند ، درد را بر طرف می سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست . و نیز فرمود : انجیر شبیه ترین اشیا به میوه بهشتی است . میوه ای است شیرین و گوشتی، پر از دانه بسیار ریز و دارای ویتامین های گوناگون. به صورت خشک نیز خورده می شود برای بچه ها بسیار مفید است و حافظه را تقویت می کند.

خداوند در سوره تین که به معنی انجیر است، به این میوه قسم خورده است.

انگور

در مورد انگور گفته اند که انگور یک داروخانه طبیعی است و از نظر خواص بسیار نزدیک به شیر مادر است یعنی یک غذای کامل است . انگور در بدن دو برابر گوشت ایجاد حرارت می کند و علاوه بر این ضد سم است و برای تصفیه خون و دفع رماتیسم و نقرس و زیادی اوره خون اثر درمانی مسلمی دارد . انگورمعده و روده را لایروبی می کند ، نشاط آفرین است و اندوه را بر طرف می کند .اعصاب را تقویت کرده و ویتامین های موجود در آ ن به انسان نیرو و توان می بخشد . انگور قدرت میکرب کشی قابل توجهی دارد و عامل موثری برای مبارزه با سرطان است . در روایتی از پیامبر آمده است :بهترین طعام شما نان و بهتر ین میوه شما انگور است .

خرما

میوه ای گرمسیری، دارای هسته سخت، پوست نازک و بسیار شیرین است که به شکل خوشه بزرگ از درخت آویزان می شود. ضدسرطان است؛ اشخاص لاغر را چاق می کند و بر بینایی چشم و شنوایی گوش می افزاید، در خرما کلسیم وجود دارد که عامل اصلی استحکام استخوان ها است و نیز فسفر وجود دارد که از عناصر اصلی تشکیل دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگی است و قوه بینائی را تقویت می کند . و نیز پتاسیم وجود دارد که فقدان آن را در بدن علت حقیقی زخم معده می دانند و وجود آن برای آن برای ما هیچه ها و بافت های بدن بسیار پر ارزش است . خرما ضد سرطان است و در مناطقی که مصرف خرما بیشتر است ابتلای به سرطان کمتر است و عامل این موضمع را وجود منیزیم می دانند . قند فراوانی که در خرما وجود دارد از سالم ترین قند ها است که حتی در بسیاری از موارد، مبتلایان به بیماری قند نیز می توانند به راحتی از آن استفاده کنند . دانشمندان در خرما 13 ماده حیاتی و 5 نوع ویتامین کشف کرده اند که آن را به صورت یک منبع غذائی غنی و بسیار پر ارزش در آورده است. در روایتی از امام علی (ع) آمده است: خرما بخوردی که شفای بیماری هاست. رطب یعنی خرمای تازه که از خرما بهتر است.

حضرت مریم (ع) هنگام تولد فرزندش عیسی (ع)، به درخت خرمای خشکیده پناه برد، خداوند به اوامر فرمود: این درخت را تکان بده تا خرمای تازه از آن فرو بریزد.

و هزی الیک بجذع النخله تساقط علیک رطبا جنیا (مریم/25)

ای مریم! شاخه درخت را حرکت ده تا از آن برای تو رطب تازه فرو ریزد و روزی خود تناول کنی.

زیتون

لحظه نما:غذا شناسان و دانشمندان برای زیتون و روغن آن اهمیت بسیار زیادی قائلند و معتقدند کسانی که می خواهند همواره سالم بمانند باید از این اکسیر حیاتی استفاده کنند . روغن زیتون دوست صمیمی کبد است و برای رفع عوارض کلیه ها و سنگ های صفراوی و قو لنج های کلیوی و کبدی و رفع یبوست بسیار موثر است . به همین دلیل در قرآن از درخت زیتون به عنوان شجره مبارکه یاد شده است . روغن زیتون نیز سرشار از ویتامین هاست و دارای فسفر و گوگرد و کلسیم و آهن و پتاسیم و منگنز است . مرهم هائی که از روغن زیتون و سیر تهیه می شود برای انواع درد های رماتیستی مفید است و سنگ های کیسه صفرا با خوردن روغن زیتون از بین می روند . در حدیثی از امیر مومنان چنین آمده است : خانه ای که در آن از سرکه و روغن زیتون به عنوان نان خورش استفاده ی کنند هر گز از طعام خالی نمی شود و این غذای پیامبران است . در حدیث دیگری از از حضرت رضا –ع- آمده است : روغن زیتون غذای خوبی است ، دهان را خوش بو و بلغم را بر طرف می سازد ، رنگ صورت را صفا و طراوت می بخشد ، اعصاب را تقویت کرده ، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آتش خشم را فرو می نشاند . در حیثی از پیامبر بزرگ چنین آمده است : روغن زیتون را بخورید و بدن را با آن چرب کنید که از درخت مبارکی است. میوه ای است بیضی شکل و روغنی که به صورت خام خورده می شود و خواص زیادی دارد، از جمله فشار خون را کم و رنگ چهره را شفاف می کند. درخت زیتون برگ دراز و باریک و گل های خوشه ای دارد. این درخت هزار سال عمر می کند. خداوند در قرآن به این میوه قسم خورده است و در ایاتی به آفرینش باغ های زیتون اشاره کرد است. در سوره انعام آیه 141، سوره نحل آیه 11ف سوره نور آیه 35 و سوره عبس آیه 29 و سوره تین آیه یک، به این میوه اشاره شده است.

سوره رعد آیه 4

«و در زمین قطعاتی است کنار هم و باغ هایی از انگور و کشتزارها و درختان خرما چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه که با این همه برخی از آن ها را در میوه از حیث مزه و نوع و کیفیت بر برخی دیگر برتری می دهیم. بی گمان در این امر نیز برای مردمی که تعقل می کنند دلایل روشنی است.»

سوره انعام آیه 141

«و اوست کسی که باغ هایی با داربست و بدون داربست و خرما بن و کشتزار با میوه های گوناگون آن و زیتون و انار شبیه یکدیگر و غیرشبیه پدید آورد. از میوه آن چون ثمر داد بخورید و حق بینوایان از آن را روز بهره برداری از آن بدهید ولی زیاده روی مکنید که او اسرافکاران را دوست ندارد.» نياز انسان به آب و غذا، مهمترين و حياتي ترين نياز روزمره اوست كه از تولد تا زمان مرگ وي را همراهي مي كند. رشد، طول عمر، تندرستي و سلامتي، آرامش اعصاب و روان، خلق و خوي و رفتار، توان مندي و قدرت، تكثيرنسل و توليد مثل و تمام امور انساني به نوعي وامدارتغذيه سالمند.

در قرآن كريم آيات زيادي در مورد تغذيه وجود دارد. خداوند در 118 آيه در مورد غذا و خوردن غذا با ما سخن گفته است. در اين ميان 19 مورد لفظ ميوه(فاكهه و اشتقاقات آن) استفاده شده است كه اين خود مي تواند نكته اي روشن به ارزشمندي ميوه ها از نظر غذايي باشد.

 

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد