
ضریب نفوذ از طریق تلفن همراه بسیار چندان شده هست و این نکته اي هست که بازاریاب ها به آن دقت دارند تا برای فروش اکثر مشتری ها را جذب کنند.سالها این جوک در بین «بازاریابان تلفن همراه» متعارف شده بود که یک شرکت یا یکی از افراد برجسته صنایع، یک سال را «سال تلفن همراه» مینامد. سال 2005، سال گوشی بود؛
هر چند آن سال مصادف با گسترش سیستمهاي عامل بود و نفوذ تلفن همراه در تعداد زیادی از کشورها به شدت افزایش یافت. سال 2006، سال تلفن همراه بود یا اکثر شبیه سالی بود که دادههاي گوشی تا حد بیشتری به وسیله کاربران عادی گوشی مورد بهره گیری قرار بگیرد. هر چند هر کدام از این تغییرات بسیار کلیدی بودند، اما شکی نیست که دهه قبل مهم ترین عصر تلفن همراه بوده و هر سال و حتی هر ماه تغییرات و توسعههاي بسیاری در فضای تلفن همراه رخ داد.
4 عامل باعث رشد و کاربرد اکثر گوشی در جوامع شد که از این قرار میباشند: ظهور دستگاههاي هوشمندتر، نرمافزارهای هوشمندتر، ارتباطات سریعتر و مدلهاي قیمتگذاری دستیافتنی. با دقت به همزمانی تمامی این مولفهها، شاهد رشد به مراتب بیشتری در بهره گیری از تلفن همراه و گسترش کاربردهای آن خواهیم بود. این سخن به معنای آن هست که بازاریابان تلفن همراه باید استراتژیهاي جدیدی برای مشتریان در حال ظهور آماده کنند.
بر اساس بررسیهاي انجمن بازاریابی تلفن همراه ایالات امریکا، 48درصد از شهروندان این کشور هیچگاه تلفنهاي خود را خاموش نمیکنند و 64 درصد آن ها هنگام خواب هم دستگاههاي گوشی خود را در کنار تختشان می گذراند. عجیب به نظر نمی رسد؟ شاید تب گوشی از آنجا بالا گرفت که گوشی بعضی از ستارههاي تلویزیونی و سینمایی تبدیل به بخشی از مد و پوشش آن ها شد؛
یا آنکه باراک اوباما برای ارسال و دریافت لحظهاي ایمیلهاي خود از گوشی خود بهره برد. اکنون چنین اقدامی بسیار فراگیر شده و تقریبا تمام مردم به صورت دائمی با اطرافیان خود و سایر شهروندان جامعه در ارتباطند.
در سالهاي قبل، دستگاههاي تلفن همراه تغییرات زیادی کردهاند؛ شکل انها، صفحهکلید، رنگها، آنتندهی و… یکی از مهمترین بهبودهایی که در این حوزه اتفاق افتاد، معرفی گوشیهایي بود که به صفحات لمسی مجهز بودند. عملا نوکیا پرادا اولین گوشی صفحه لمسی بود اما معرفی آیفون در سال 2007، تمام توجهات را به خود جلب کرد.
نه تنها صفحه نمایش بزرگتر شده و کیفیت عکس بهبود یافته بود، بلکه واکنش به تماس دست به سطح ایدهآلی رسیده بود. این نقطه عطف فناوری باعث شد که امروزه بتوان شبکههاي تلویزیونی را با لمس صفحه نمایش انها عوض کرد یا تعداد زیادی از کارهای اداری را با لپتاپهاي صفحه لمسی انجام داد. این تب، حتی باعث شد تولیدکنندگان به فکر ارائه کامپیوترهای صفحه لمسی هم بیفتند.
ما در یک دهه قبل عادت کردهایم تعداد زیادی از کارهای خود را با بهره گیری از تلفن همراههایمان انجام دهیم؛ از گرفتن تماس و بهره گیری از زنگ هشدار و بازی کردن گرفته تا حتی تماشای فیلم. تحول بعدی که هماکنون هم شروع شده، ما را قادر خواهد تولید با تمام دنیا تعامل کنیم. بعضی از گوشیهاي کنونی مثل گلکسی اس4 سامسونگ میتواند
فشار، دما و رطوبت محیط را هم بسنجد. در گلکسی اس5 حتی یک حسگر ضربان قلب هم تعبیه شد. اما احتمالا قابلیتهاي گوشیهاي هوشمند در انتهای راه خود هست و پس از این بیشترین تغییرات در شکل تعامل ما با اطرافیان و دنیا و همین طور نظارت سایر ابزارهای پیرامون خواهد بود؛ به این معنا که بهزودی خواهیم توانست با گوشی خود تلویزیون را بازرسی کنیم، درب منزل را باز کرده یا سیستم امنیتی محل کار خود را غیرفعال کنیم.
این بهبودها در ابعاد گوناگون گوشیها همچنان در حال رخ دادن هست و فرصتهاي بسیاری برای تولیدکنندگان و بازاریان تلفن همراه فراهم کرده هست. مردم از هر قابلیت بیشتری که بازرسی و نفوذ انها را در محیط افزایش دهد، استقبال میکنند. اما سایر بازاریابها و کارشناسان بازاریابی هم فرصتهاي بسیاری برای بهره گیری از این اوضاع دارند.
راهحل موفقیت آن ها در درک رفتارهای کاربران تلفن همراه هست.امروزه افراد انتظار دارند که اطلاعات یا خدمات مورد نیاز انها در همان لحظه و در دستگاه الکترونیک مناسب همراه آن ها قابل دستیابی باشد. اما با مطالعه رفتار کاربران گوشی مشخص میشود که در تعداد زیادی از موارد و بهویژه در موارد پایهاي، تغییر خاصی اتفاق نیفتاده هست «فارغ از نیاز به دسترسی آنی به خواستهها».
بهعنوان مثال، هنوز هم افراد برای خرید خواربار خود یک مسیر مشخص را طی می کنند: یک لیست خرید آماده می کنند، به دنبال کوپنهاي تخفیف می گردند و سپس خرید خود را انجام میدهند. آن ها تنها انتظار دارند که بتوانند تمام این کارها را به صورت آفلاین، آنلاین و با بهره گیری از گوشی خود انجام دهند.
این اوضاع، بعضی از کارآفرینان و فعالان کنونی بازار را به فکر انداخته تا خدمات مورد نیاز مشتریان خود را فراهم کرده و انها را قادر سازند نسخهاي دیجیتال از فروشگاه انها را به همراه داشته باشند. مثال دیگری که میتوان در این اساس مطرح کرد، سفر کردن هست.
معمولا افراد پیش از حرکت کارهای مختلفی انجام می دهند: تعیین مسیر حرکت خود روی نقشه و انجام دادن پیشبینیهاي لازم، آماده کردن لیست موسیقیهاي مورد علاقه خود و مناسب برای سفر و همین طور پیدا کردن یک اقامتگاه برای اسکان شبانه. امروزه میتوان تمام این کارها را به وسیله یک گوشی هوشمند انجام داد.اما در هر صورت، نکته آنجا هست که با وجود امکان انجام آسانتر و لحظهاي این فعالیتها، ماهیت انها تفاوتی نکرده
و همان کارهای همیشگی باید انجام شوند.
مشتریان همچنان همان رفتارها و عادتهاي خود را دارند و تنها آزادی بیشتری برای تغییر برنامهها و سهولت بهره گیری از ابزارها دارند؛ بهویژه آنکه جیپیاس به گوشیهاي هوشمند اجازه میدهد موقعیت کاربران را شناسایی کرده و پیشنهادهای متناسبی به آن ها ارائه دهد. بررسیها نشان میدهد.
تعداد زیادی از مالکان گوشیهاي هوشمند تبلت هم دارند، اما تفاوت در آن هست که معمولا تبلت در منزل یا اداره بوده و همواره همراه افراد نیست. بنابراین اگر میخواهید خدمتی به آن ها ارائه دهید که به صورت لحظهاي و آنی مورد نیاز هست، باید بر گوشی افراد، اندازه آن و قابلیتهاي ساده و سریع دسترسی تمرکز کنید.
- 28 خرداد 1396
- 0 دیدگاه
- 327 بازدید