
برای اینکه کودکان شما در مدرسه بتوانند برترین تغذیه را داشته باشند تا بتوانند بهتر هم درس بخوانند نکات مفیدی برایتان داریم. نوشیدنیهایي كه در هر جای مدرسه ارائه می شوند, بهتر هست فقط شامل آبمیوه شیرین نشده, شیر, آب بطری شده یا آبهاي معدنی گازدار, شیر كمچربی یا بدون چربی یا خلیفه شیر باشند
اگر میخواهیم در مدرسه محیط نسبتا سالمی را برای كودكان ایجاد كنیم, آن محیط شبیه چیست؟
خب, می توانیم بگوییم بهتر هست ناهارهای حاضر شده در مدرسه راهكارهای تغذیهاي را برآورده كنند اما برای كودكان زیبا نیز باشند.حتی می توانیم با وارد كردن دانههاي كامل و سبزیها و میوههاي تازه اکثر استانداردهای USDA را بهتر از پیش كنیم.
می توانیم به کودکان زمان كافی برای خوردن و هضم كامل غذا هايشان بدهیم, در حال حاضر حدود 20 درصد مدارس برای خوردن غذا هايشان بیست دقیقه یا كمتر وقت میدهند. «وقتی كودكان خیلی سریع بخورند, زمانی كه طول میكشد تا بدن پس از غذا, احساس سیری و خشنودی كند, به تاخیر میافتد».
غذا خوردن خیلی سریع یا در حال دویدن می تواند منجر به پرخوری شود. میتوانیم برای غذا هاي رقابتی كه می توانند خارج از محل ناهارها فروخته شوند محدودیتهایي بگذاریم.بخواهیم كه غذا هاي پر از قند یا چربی, به خصوص غذا هاي فرایند شده دارای شیرینكنندهها و چربیهاي ترانس افزودنی, در مدرسه فروخته نشوند.
در عوض می توانیم اتومبیلهايفروش را با میوه, اسنكهاي دارای دانه كامل, محصولات لبنی كمچرب, آبمیوههاي 100 درصد و بطریهاي آب پر كنیم.می توانیم با هر نوع معامله با شركتهاي خصوصی برای مالكیت انحصاری فروش غذای حاضر یا نوشابه گازدار به كودكانمان مخالفت كنیم و آن ها را به سوی انتخابهاي تندرستتر وسوسه نماییم.
اینها فقط برخی از راههایي میباشند كه میتوانند اوضاع غذای مدارس را بهبود بخشند و همگی راهبردهایی میباشند كه در مدارس تمام كشورها آزمایش و توسعه داده میشوند.در طی چند سال قبل, حركت رو به رشدی برای ابتکار و بهتر كردن تغذیه مدارس وجود داشته هست.
مشكل در حال رشد چاقی كودكی, شمار زیادی از مسئولان و رژیمشناسان مدارس را برای ایجاد تغییرات مثبت در سطح محلی برانگیخته هست.
برای نمونه
1» برنامههاي کشتزار, به مدرسه در تامین محصول كشاورزی محلی كمك میكنند.مدرسهاي در ناحیهاي از كالیفرنیا یك محل عرضه محصولات كشاورزی, همراه با سفرهایی به فروشگاههاي كشاورزی, پروژه باغچه مدرسه و تعلیم درمورد محصول را ایجاد نموده هست.
2» برخی مدارس, نوشابه گازدار و آبنبات را در مدرسه ممنوع كرده اند- مدرسه آن ها را نمیفروشد و دانشآموزان اجازه آوردن این غذاها را به محوطه مدرسه ندارند.
3» برخی از مدرسه ها نوشابه گازدار و آبنبات را در خودروهاي فروشش با آب, آبمیوه و غذا هاي اسنك تندرستتر جایگزین می كنند. با خواهش دانشآموزان, میوه و ماست بعداً افزوده شد.
4» برخی مدارس روش جدیدی دارند كه فروش تمام نوشابههاي گازدار, نوشیدنیهاي ورزشی و غذا هاي اسنك پرچربی, پر قند را كه با برنامه صبحانه و ناهار ملی مدرسه USDA رقابت میكنند, ممنوع میكند.دانش آموزان می توانند از بین غذا هاي تندرستتر مثل شیرهای كمچربی و بدونچربی, وعدههاي خوراکی كوچك آبمیوهها «طبیعی» و آب بطری شده و نیز وعده خوراکی و اندازههاي كوچكتر چیپس را گزینه كنند.
برنامههاي متنوع دیگری همگی با هدف تبدیل مدارس به مكانهاي پشتیبان سلامت, و نه جاهایی كه از خوردن ناسالم سود می برند در حال شكلگیریاند.یكی از بزرگ ترین بهانههاي تغییر ندادن سیستم, ترس از آن هست كه مدارس با ارتقا سلامت پول را از دست خواهند داد.وقتی كودكان در خانههاي با اطلاع بهداشتی پرورش می یابند, یاد میگیرند كه در خارج از خانه توقع غذا هاي مغذی را داشته باشند.
زمانی كه انتخابهاي حقیقی كه طعم مفید میدهند به دانشآموزان عرضه می شوند, اجبارا مصرف غذای ناسالم را در طول روز, گزینه نخواهند نمود.
كمی تجسس كنید
هنگامی كه كودك شما به یك مهدكودك یا مدرسه اخیر وارد میشود, محیط غذا را در آن موسسه بررسی كنید.خود برنامه ناهار همین طور غذا هاي موجود در محوطه مدرسه, هم داخل و هم خارج ناهارخوری را بررسی كنید.اکثر مدارس منویی را كه انواع خوراكهاي اصلی سرو شده در آنجا را مو به مو شرح میدهد, برای بچهها مهیا میكنند.
اما نگاهی ساده به منو انداختن همۀ وقت} چیزی در مورد جزئیات به شما نمیگوید. تكههاي نان از دانه كامل تهیه شدهاند یا نه؟آیا مدرسه شیر كمچرب یا كامل ارائه میكند؟ آیا سبزیها در سس سبك پخته شدند یا در كره غرق شدهاند؟ گوشت گاو چقدر لخم هست؟ اضافه بر دقت به ناهارهای مدرسه,
كشف كنید كه چه كسی تصمیم میگیرد چه غذاها و نوشیدنیهایي در اتومبیلهاي فروش ارائه شود و آیا مدرسه خط مشیهایي درمورد محتوای تغذیهاي, غذاها دارد, خودروها در كجا قرار دارند و بچهها چه زمانی میتوانند به انها دسترسی یابند.
1» بهتر هست تمام غذا از مقررات USDA برای چربی, چربی اشباع, كلسترول و محتوای مغذی تبعیت كنند.
2» بهتر هست میوهها و سبزیها در تمام وعدهها ارائه شوند, با میوهها و سبزیهاي تازه كه مرتبا عرضه میشوند.
3» نوشیدنیهایي كه در هر جای مدرسه ارائه میشوند, بهتر هست فقط شامل آبمیوه شیرین نشده, شیر, آب بطری شده یا آبهاي معدنی گازدار, شیركمچربی یا بدون چربی یا خلیفه شیر «مثل برنج یا شیر سویای غنی شده با كلسیم» باشند.
4» هر خودرو فروش غذا در محوطه مدرسه بهتر هست نوشیدنیها و اسنكهاي تندرست عرضه كند «آبنبات, غذا هاي شیرین شده, كالاهای پخته شده و چیپسهاي حاوی چربیهاي ترانس را محدود یا حذف كنند, و غذا هاي تندرستتر مثل كراكرهای دانه كامل, میوه تازه, ماست و پنیر رشتهاي كمچرب را عرضه كنند».
5» مدرسه بهتر هست سیاستهایي برای عرضه خوراكهاي تندرستتر در فعالیتها و موسسات خیریه مدرسه ایجاد كند.مدرسه بهتر هست غذا هاي حاضر ماركدار را عرضه نكند یا با شركتهاي خصوصی كه مدرسه را به ارائه كردن نوشیدنیهاي غیرالكلی یا اسنكهاي ناسالم در اتومبیل هاي فروش ملزم میكنند قرارداد نبندد.
6» بهتر هست نوشیدنیها و غذاها تا حد امكان به اندازه مناسب كودكان درآیند برای نمونه قوطیهاي كوچک آبمیوه به جای بطریهاي بزرگ 16 یا 20 اونسی.
7» بهتر هست كودكان زمان كافی برای نشستن و خوردن ناهار و نیز زمان تنفس قبل و پس از ناهار داشته باشند.برای تغییر هر سیستمی فشار لازم هست و مدارس فقط وقتی سیاست هاي تغذیهاي شان را تغییر می دهند كه والدین بر محیطی تندرست برای كودكانشان اصرار كنند.
- 03 مهر 1396
- 0 دیدگاه
- 343 بازدید