پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 31 توسط 5 نفر)

7 گیاه دارویی شفابخش

 

 اگرچه صدها سال است که از گیاهان دارویی استفاده می‌شود؛ اما دانشمندان به تازگی در حال اثبات توانایی‌های این گیاهان برای تسکین درد آرتروز، کاهش قند خون و کلسترول و درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر هستند. همچنین دانشمندان قابلیت‌های جدیدی نیز از گیاهان دارویی کشف کرده‌اند، مانند از بین بردن سلول‌های سرطانی.

در ادامه به چند گیاه دارویی شفابخش اشاره می‌کنیم که بهتر است آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اضافه کردن یک یا دو مورد از این گیاهان به غذاهای روزانه، مزایای بی‌شماری در پی خواهد داشت.

زردچوبه: درد آرتروز را کاهش می‌دهد

مصرف میزان زیادی از ادویه کاری دردهای شما را کاهش خواهد داد؛ زیرا زردچوبه که در کاری وجود دارد، دارای ماده‌ای رنگی است که یک ضدالتهاب قوی محسوب می‌شود.

این گیاه از سرطان روده بزرگ و بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. طبق یک آزمایش کوچک که توسط John Hopkins University School of Medicine صورت گرفت، مصرف ماده رنگی زردچوبه به همراه میزان کمی کورستین (یک آنتی‌اکسیدان قوی که در پیاز، سیب و کلم وجود دارد) به کاهش زخم‌های مستعد سرطان مانند پولیپ‌های روده کمک می‌کند. تعداد پولیپ‌ها به هنگام مصرف این ترکیب تا 60 درصد کاهش یافت و پولیپ‌های باقی‌مانده نیز تا 50 درصد کوچک‌تر شدند. در یک تحقیق که در سال 2006 صورت گرفت، محققان دریافتند ماده رنگی زردچوبه پلاکت‌های مغزی را که نشان‌دهنده بیماری آلزایمر هستند، نیز از بین می‌برد.

برای افزایش خاصیت درمانی زردچوبه: در کل بهتر است این ادویه را در حد امکان به غذاهای خود اضافه کنید. با این حال، برای این که حالت درمانی داشته باشد، 400 میلی‌گرم از عصاره ماده رنگی زردچوبه، سه بار در روز می‌تواند در پولیپ‌های روده خاصیت درمانی داشته باشد.

دارچین: قند خون را کاهش می‌دهد

طبق یک تحقیق جدید آلمانی که در مورد دیابت نوع 2 بود، نوشیدن عصاره دارچین در هر روز، 10 درصد قند خون را کاهش می‌دهد.

دارچین کلسترول را نیز کاهش می‌‌دهد. دارچین برای افرادی که دیابت نوع 2 دارند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. طبق یک تحقیق دیگر در رابطه با دیابت، دارچین کلسترول را تا 13 درصد و تری‌گلیسیرید را تا 23 درصد کاهش می‌دهد.

به منظور افزایش خاصیت دارویی دارچین، افرادی که در این تحقیق شرکت داشتند روزانه کپسول‌های 1 گرمی از عصاره استاندارد دارچین مصرف کردند و افرادی که در تحقیق کلسترول شرکت داشتند، روزنه 1 تا 6 گرم دارچین مصرف کردند. به خاطر داشته باشید که میزان زیاد دارچین ممکن است خطرناک باشد، بنابراین بهتر است از عصاره دارچین قابل‌حل در آب بهره ببرید.

رزماری: با مواد سرطان‌زا مقابله می‌کند

سرخ کردن، کباب کردن یا گریل کردن گوشت در دمای بالا باعث تولید آمین‌های هتروسیکلیک می‌شود که یکی از مواد سرطان‌زای قوی در برخی از سرطان‌ها محسوب می‌شود. زمانی که عصاره رزماری را قبل از پختن گوشت به آن اضافه می‌کنید، میزان تولید این ماده را کاهش می‌دهد. رزماری دارای اسید رزماری و carnosol است؛ دو آنتی‌اکسیدان قوی که آمین‌های هتروسیکلیک را از بین می‌برند.

رزماری از ایجاد تومورها نیز جلوگیری می‌کند. عصاره رزماری به جلوگیری از مواد سرطان‌زایی که از طریق محصور کردن DNA وارد بدن می‌شوند، جلوگیری می‌کند. این امر اولین قدم در روند شکل‌گیری یک تومور است. زمانی که دانشمندان دانشگاه Illinois در Urbana-Champaign به موش‌هایی که در معرض یک ماده سرطان‌زا که باعث سرطان سینه می‌شود، عصاره رزماری دادند، هم میزان آسیب به DNA و هم تعداد تومورها کاهش یافتند.

برای افزایش تأثیر دارویی رزماری، مواد غذایی را در رزماری و ادویه‌هایی مانند آویشن، ریحان، سیر، پیاز یا جعفری بخوابانید.

زنجبیل: از حالت تهوع پیشگیری می‌کند

زنجبیل می‌تواند از ناراحتی‌های معده ناشی از عوامل مختلف مانند بارداری، بیماری تهوع به هنگام حرکت و شیمی‌درمانی جلوگیری کند. زنجبیل که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، از طریق مسدود کردن تأثیر سروتینین که یک ماده شیمیایی است و به هنگام تهوع توسط مغز و معده تولید می‌شود و متوقف کردن تولید رادیکال‌های آزاد، از ایجاد حالت تهوع جلوگیری می‌کند.

زنجبیل فشارخون، درد آرتروز و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. زنجبیل به تعدیل جریان خون کمک می‌کند و بدین طریق فشارخون را کاهش می‌دهد. خاصیت ضدالتهاب زنجبیل باعث کاهش درد آرتروز می‌شود. همین خاصیت ضدالتهاب زنجبیل به از بین بردن سلول‌های سرطانی تخمدان‌ها نیز کمک می‌کند.

به منظور افزایش خاصیت درمانی زنجبیل، بهتر است قبل از شروع علائم حالت تهوع، زنجبیل مصرف شود. محققان پیشنهاد می‌کنند هر 4 ساعت یک‌بار از کپسول‌هایی استفاده شود که حاوی 500 الی 1000 میلی‌گرم زنجبیل خشک‌شده هستند.

ریحان: با استرس مقابله می‌کند

چند تحقیق علمی که با استفاده از حیوانات انجام شدند، نشان دادند که ریحان از طریق افزایش میزان هورمون آدرنالین و هورمون‌های غیر آدرنالین و کاهش سروتینین در کاهش استرس مؤثر است.

ریحان از سرطان سینه نیز جلوگیری می‌کند. آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد که چایی که از برگ‌های ریحان درست شده است، تومورها را کاهش می‌دهد، میزان خون تومورها را کمتر کرده و از گسترش تومورها جلوگیری می‌کند.

برای افزایش خاصیت دارویی ریحان و تأثیر آن بر روی استرس از عصاره گیاه ریحان بهره ببرید. برای افزایش تأثیر این گیاه در سرطان سینه، هر روز چای ریحان بنوشید؛ 2 فنجان آب جوش را روی 10 الی 15 برگ ریحان تازه بریزید و 5 دقیقه دم کنید. سپس برگ‌ها را جدا کرده و چای را میل کنید. اگر در حال درمان سرطان سینه هستید، قبل از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید.

علف چای: نگرانی‌های شما را کاهش می‌دهد

حتماً می‌دانید که تحقیقات نشان دادند این گیاه دارویی می‌تواند نگرانی و افسردگی خفیف تا متوسط را همانند بسیاری از داروها درمان کند و تقریباً عوارض جانبی زیادی ندارد.

این گیاه به شما کمک می‌کند تا عمیق‌تر چرت بزنید. این گیاه نه تنها حاوی هورمون ملاتونین است که چرخه خواب‌وبیداری را تنظیم می‌کند، بلکه تولید ملاتونین در بدن را نیز افزایش داده و باعث بهبود خواب می‌شود.

برای افزایش خاصیت این گیاه و برای رفع مشکلات روحی و خواب، بهتر است از یک قرص مکمل که در هر کپسول یا هر 300 میلی‌گرم از عصاره آن 0.3 درصد هیپریسین دارد، روزانه سه بار استفاده کنید. توجه داشته باشید که این گیاه با برخی داروهای شیمیایی تداخل دارد. در نتیجه قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

سیر: خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

مصرف زیاد سیر، خطر ابتلا به سرطان‌های تخمدان، روده بزرگ و سرطان‌های دیگر را کاهش می‌دهد. یک آزمایش کلینیکی در ژاپن نشان داد افرادی دارای سابقه پولیپ روده بودند، پس از مصرف یک سال قرص‌های مکمل عصاره سیر، اندازه و تعداد بافت‌های مستعد سرطان در آن‌ها کاهش یافته است.

این گیاه مزایایی برای سلامت قلب نیز دارد. سیر حاوی بیش از 70 فیتوکمیکال مانند آلیسین است که فشارخون را تا 30 درجه کاهش می‌دهد. سیر از بروز حملات قلبی جلوگیری کرده و روند ایجاد گرفتگی‌های سرخرگی را آهسته می‌کند. علاوه بر این طبق یک تحقیق، با مصرف سیر، میزان هوموسیستئین (یک ماده شیمیایی که منجر به تشکیل پلاک می‌شود) افراد بیمار تا 12 درصد کاهش یافته است.

برای افزایش خاصیت سیر، بهتر است روزانه از 5 حبه سیر له‌شده و تازه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کپسول‌های مکمل سیر نیز بهره ببرید.

3 قانون برای استفاده از گیاهان دارویی در خانه

مواد طبیعی اغلب همانند داروهایی شیمیایی عمل می‌کنند؛ بنابراین قبل از مصرف گیاهان دارویی این موارد را در نظر بگیرید:

قانون اول: تصور نکنید که گیاهان دارویی بی‌خطر هستند. گیاهان دارویی از نظر تأثیر و ایمنی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین بر روی بسته‌های مکمل‌های گیاهی به دنبال شماره پروانه ساخت و مجوز وزارت بهداشت باشید.
قانون دوم: با پزشک خود مشورت کنید. اگر می‌خواهید از مکمل‌های گیاهی استفاده کنید، بهتر است به پزشک خود بگویید. برخی از گیاهان دارویی با یک سری داروهای خاص تداخل دارند.
قانون سوم: بیش‌ازاندازه از گیاهان دارویی استفاده نکنید. استفاده بیشتر از گیاهان دارویی الزاماً به معنی بیشتر شدن تأثیر آن‌ها نیست و ممکن است خطرناک باشد. همیشه از دستورالعمل روی جعبه مکمل‌های گیاهی پیروی کنید.

منبع : روزنه آنلاین و سایت جادوی کلمات
  • گیاهان
  • گیاهان دارویی
  • دارچین
  • زردچوبه
  • رزماری
  • زنجبیل
  • ریحان
  • علف چای
  • سیر
  • خواص گیاهان
  • خواص و مضرات
  • طب سنت

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد