چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)
محققان می گویند مغز کودکان و نوجوانانی که با بازی های رایانه ای سر و کار دارن داز مغز دیگر همسن و سال های شان فعالتر و خلاق تر است و سرعت عمل بیشتری دارد

آیا بازی های رایانه ای، فرزند آرام تان را خشن می کنند؟

با جنگجوی کوچولو چه کنیم؟

مجله خبری لحظه نماو جادوی کلمات:محققان می گویند مغز کودکان و نوجوانانی که با بازی های رایانه ای سر و کار دارن داز مغز دیگر همسن و سال های شان فعالتر و خلاق تر است و سرعت عمل بیشتری دارد. احتمالا با خواندن این یافته علمی انگیزه تان برای خرید یک کنسول بازی یا نصب چند بازی روی رایانه فرزندتان چند برابر می شود اما دست نگه دارید. همین پژوهشگران می گویند بازی های رایانه ای گرچه مغز بچه ها را فعال تر می کند اما اگر بیش از اندازه به دنیای آن ها راه پیدا کند از اختلالات توجه و تمرکز گرفته تا مشکلات بینایی و مفصلی برای شان ایجاد می کند. اگر هنوز هم برای خرید این بازی ها انگیزه دارید اما نمی خواهید فرزندتان قربانی استفاده نادرست از این ابزارهای مدرن شود ادامه مطلب را بخوانید.

اضطراب به خشم تبدیل می شود

بر اساس تحقیقات، بازی های رایانه ای خشن، خشونت را در بچه ها بیشتر می کند. اولین اثر منفی که این بازی ها روی بچه ها می گذارد این است که آن ها تلاش می کنند روی اضطراب شان با نمایش بیرونی خشونت سرپوش بگذارند بنابراین وقتی بچه ها اضطراب دارند به جای این که خودشان را تسکین دهند و با صحبت و گریه کردن و راه های طبیعی دیگر به آرامش برسند، خشونت شان را برون ریزی می کنند آن ها می توانند به کسی حمله کنند مشت توی دیوار بکوبند یا به یک گربه خیابانی آسیب برسانند.

بی تفاوت می شوند

بررسی ها نشان می دهد بچه هایی که مدام مشغول بازی های رایانه ای هستند، کمتر مراقب همتایان شان هستند و به یاری آن ها می شتابند و در این مورد تفاوتی میان بچه هایی که پیش از انجام این بازی ها شرور و خشن بوده اند و آن هایی که سر به راه و آرام بوده اند وجود ندارد. بچه ها درست در سنی که باید راه های سالم ارتباط با دیگران و حل بحران ها را یاد بگیرند، سراغ این بازی ها می روند و حتما می دانید این موضوع چه عواقبی می تواند برای شان داشته باشد.

از عواقب رفتارها بی خبر می مانند

مجله خبری لحظه نما:اما نمای اضطراب در قالب خشم تنها اثر منفی استفاده از این بازی ها نیست. بازی های ویدئویی به کودکان عواقب عقلانی تصمیم را نشان نمی دهد مثلا اگر به کسی در بازی تیراندازی کنی به زندان نمی روی و جریمه نمی شوی بلکه امتیاز بیشتری می گیری. این اتفاق به این معنا نیست که بچه ها بعد از انجام این بازی ها در دنیای واقعی به دیگران شلیک می کنند اما آن ها ادبیات خشونت بارتری را به کار می گیرند، نشانه های خشونت بارتری را در رفتارهای شان بروز می دهند و توانایی کمتری برای کنترل خشم یا ابراز آن به شیوه های منطقی دارند. یادتان نرود بنیان منطق و تفکر در بچه ها از همان کودکی و نوجوانی و در زمان همین رفتارها بازی های ساده شکل می گیرد.

منفعل نباشید

مشارکت فعال والدین در زمان بازی بچه ها صحبت در مورد نادرست بودن رفتارهای خشونت بار و پیشنهاد راه های منطقی برای خروج از بحران های زندگی می تواند آثار منفی این بازی ها بر بچه ها را کمتر کند. گذشته از این فعالیت های مشترک بچه ها و والدین در زمانی که مشغول بازی های رایانه ای نیستند هم می تواند تاثیر مثبت قابل توجهی را روی آن ها بگذارد پس سرگرمی کودک تان را تنها به همین بازی های انفرادی و وقت گذرانی با همسالان محدود نکنید و برای خود هم سهمی در برنامه روزانه فرزندتان پیدا کنید.

والدین وارد میدان شوند

با وجود آنچه گفتیم، باید اعتراف کنیم انجام بازی های رایانه ای به خودی خود به رفتار و تفکر بچه ها آسیب نمی زند بلکه شکل و میزان استفاده از بازی های ویدئویی و رایانه ای است که آسیب ها را اجتناب ناپذیر می کند روانشناسان معتقدند وقتی والدین زمان بازی بچه ها را محدود می کنند رفتارهای خشونت بار کمتر از کودکان سر می زند. برخی بررسی ها از تاثیر مثبت انجام بازی های رایانه ای بر کودکان حکایت می کند و شاید اگر والدین در زمان محدود این بازی ها را در اختیار فرزندان شان قرار دهند نه تنها با آسیب های گفته شده روبرو نشوند بلکه بتوانند فرصت تخلیه انرژی و رسیدن به آرامش را هم برای آن ها فراهم کنند.

متناسب با سنش خرید کنید

وقتی می خواهید سی دی بازی برایش بخرید، به رده بندی سنی که پشت جلد سی دی نوشته شده دقت کنید. شرکت های سازنده معتبر برای هر بازی ویدئویی و رایانه ای محدوده مناسب سنی را هم توصیه کرده اند. تصور نکنید بازی های رایانه ای وارداتی همیشه بهترین گزینه برای خرید هستند گاهی بازی های رایانه ای داخلی با آموزش ارزش هایی که برای شما و هموطنان تان اهمیت دارد، می توانند در به هنجار ساختن رفتارهای فرزندتان موثر باشند.

این نکات را فراموش نکنید

قبل از خرید کنسول بازی خواندن این ستون را فراموش نکنید

همراهش شوید

اگر می خواهید کودک تان از انجام این بازی ها لذت بیشتری ببرد و کمتر غرق تاثیرات منفی اش شود، خودتان همبازی او شوید. در چنین شرایطی هم از خودتان در نظر او یک دوست صمیمی و همراه همیشگی ساخته اید و هم فرصت ویرایش ذهنیاتش در مورد بازی و شخصیت ها را به دست آورده اید. هنگام بازی کردن با او در مورد اتفاق هایی که رخ می دهد و شخصیت های بازی صحبت کنید. بچه ها تاثیر زیادی از نظرهای والدین شان می گیرند.

زمان سنج باشید

ساعت بازی فرزندتان را محدود کنید و قوانین خاصی را برای استفاده از این بازی ها وضع کنید. بررسی ها نشان می دهد بچه های زیر 10 سال نباید بیشتر از یک ساعت در روز سراغ رایانه، تبلت و بازی های ویدئویی بروند و این زمان برای نوجوانان بالای 10 سال هم نباید از دو ساعت تجاوز کند. بچه هایی که از لحظه بیداری تا پایان روز مشغول انجام این بازی ها هستند شاید در طول روز مزاحمت کمتری برای والدین شان ایجاد کنند اما گذشته از بروز ناهنجاری های رفتاری، با مشکلات ذهنی و جسمی بسیاری رو به رو می شوند؛ مشکلاتی که بسیاری از آن ها درمان پذیر نیستند.

رایانه را در اتاق نگذارید

دلیلی ندارد که فرزندتان در اتاقش و به تنهایی مشغول این بازی ها شود. ابزار بازی را در فضای عمومی خانه بگذارید. درست مثل توصیه ای که در شماره پیش برای استفاده بچه ها از رایانه و اینترنت کردیم، این بار هم باید تکرار کنیم کنسول بازی و رایانه را در فضای جمعی خانه بگذارید ا شاهد واکنش های فرزندتان و بازی هایی که انجام می دهد، باشید.

منبع: مجله خبری لحظه نما

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد